Onder Mediadoctoren

Gemiddeld 5,0 gebaseerd op 1 reviews
5 van de 5 gebaseerd op 1 review

Beluister hier alle podcast afleveringen van Onder Mediadoctoren

Totaal 73 afleveringen

Onder Mediadoctoren is een tweewekelijkse podcast waarin inhoudelijke en wetenschappelijk-geïnformeerde discussies worden gevoerd over de media. Twee mediawetenschappers – Vincent Crone en Linda Duits – bevragen iedere uitzending een mediakwestie. Ze laten daarbij andere experts, programmamakers of wetenschappers aan het woord en kijken welke antwoorden er bestaan op de centrale vraag. Onder Mediadoctoren is bedoeld voor luisteraars die een sterke interesse hebben of werkzaam zijn in media, communicatie, journalistiek, digitale media of populaire cultuur.

177: Hoe platformen jouw seksuele wensen vervullen 01:45:21
ma 17 jul 2023

177: Hoe platformen jouw seksuele wensen vervullen

In de platformeconomie kun je ook met sekswerk je geld verdienen, bijvoorbeeld op OnlyFans. Webcamseks is onderdeel van het enorme aanbod online porno. Performers gebruiken categoriseringen om zichzelf vindbaar te maken, maar zijn daarbij afhankelijk van de topdown labelling en industrietaal van de grote sites. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over webcamseks. Dat doen we met Hanne Stegeman, die op dit onderwerp promoveert aan het Amsterdam Institute for Social Science Research van de Universiteit van Amsterdam. Het gesprek gaat over moderatie, algoritmen en onderzoeksmethoden. Webcamsekswerk is soms saai, soms gezellig, maar stigma is altijd een probleem. Op welke manier beïnvloeden digitale platformen het werk van online sekswerkers?  Noot: F2F vraagt 18 procent van hun online performers, bij OnlyFans is dat 25 procent.  Verwante afleveringen uit het archief: Afl 5: Porno; Afl 24: Vrouwenporno; Afl 170: Fetisjen; Afl 171: Complotdenkers; In memoriam: Meindert Fennema, afl 126: Dissonante stemmen.

176: Waarom memes bevrijdend zijn 02:05:50
do 22 jun 2023

176: Waarom memes bevrijdend zijn

Memes zijn een unieke vorm van digitale expressie. Deze vaak humoristische en visueel aantrekkelijke fenomenen drijven op de technologische mogelijkheden van het internet en zijn uitgegroeid tot de spil van hedendaagse internetcultuur. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over memes. Dat doen we met Süeda Işık, historicus en redacteur memes bij NRC. Memes zijn de prenten en pamfletten van deze tijd. Online kunnen mensen er dingen mee zeggen die offline niet kunnen. Wat betekent het dat internetcultuur zo gefragmenteerd is? En wat is populair op welke platforms? We hebben het over meta-ironische en post-ironische memes en ontleden de dynamieken die internetcultuur maken.  Links bij deze aflevering:  Podcast How do you like it so far met meme-onderzoeker Whitney Phillips; 2006 meme 'Het meisje met de prei'; Auteurspagina Süeda Işık.  Verwante afleveringen uit het archief:  Afl 26: YouTube-sterren; Afl 46: Internettaal; Afl 102: Influencers en ethiek; Afl 125: Het internet redden; Afl 169: Macht van platforms.

175: Hoe ras niet bestaat, maar toch steeds wordt gemeten 01:48:45
wo 7 jun 2023

175: Hoe ras niet bestaat, maar toch steeds wordt gemeten

Iedereen slaat aan op DNA. Iedereen heeft genen en de genetica spreekt daardoor enorm tot de verbeelding. Media spelen daarbij een rol: zij kijken nog steeds naar de genetica als heroïsch onderzoek. Waar geestes- en sociale wetenschappen op de kritische ogen van leken mogen rekenen, wordt er gedaan alsof bèta te moeilijk is voor buitenstaanders. Maar ook bèta's zijn mensen en doen mensenwerk, en nemen ideeën en oordelen - bijvoorbeeld over ras - mee in hun onderzoek. In deze aflevering verwonderen ons over de genetica, en de rol die concepten als ras daarin spelen. Dat doen we met Amade M’Charek, hoogleraar (wetenschaps)antropologie aan de Universiteit van Amsterdam.  Wat moet je kunnen om bètawetenschappers te kunnen bestuderen? Wat voor normatieve praktijken hanteren zij? Het grootste deel van de genetici is angstig voor het racialiseren van groepen maar ras blijkt een werkpaardje aan het worden om orde in de chaos van data te krijgen. Hoe schrijven we het verhaal van de bèta's?

174: Waarom wetenschappers zich niet kunnen permitteren niet-geëngageerd te zijn 01:33:41
vr 19 mei 2023

174: Waarom wetenschappers zich niet kunnen permitteren niet-geëngageerd te zijn

Kan je petten scheiden? Kan je de schrijver losmaken van de wetenschapper, de wetenschapper losmaken van de activist? Is dit anders in de geesteswetenschap dan in de 'harde' disciplines? Hoe verhouden deze wetenschappers zich tot elkaar? In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de geëngageerde wetenschapper. Dat doen we met Geert Buelens, hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Utrecht, maar ook dichter, essayist en columnist. Onlangs won hij de meest prestigieuze literatuurprijs van België, De Boon, voor zijn non-fictieboek Wat we toen al wisten. De vergeten groene geschiedenis van 1972. We bespreken uiteraard de klimaatcrisis. Waarom verschijnen er ieder jaar in Nederland heel veel boeken over de Tweede Wereldoorlog, maar nauwelijks literatuur over de klimaatkwestie en klimaatgeschiedenis? We hebben het onder andere over de rol van ethiek en het romantiseren van de kunstenaar-klootzak. Wat heeft The Sound of Music hier in hemelsnaam mee te maken? We beantwoorden de vraag wat de verantwoordelijkheid is van de wetenschapper naar de samenleving.  Verwante afleveringen uit het archief: Afl 153: De aard van de geesteswetenschap, met Rens Bod; Afl 145: Het nut van factchecks, met Alexander Pleijter; Afl 126: Dissonante stemmen, met Meindert Fennema.

173: Waarom jij straattaal niet begrijpt (en dat de bedoeling is) 01:26:00
wo 3 mei 2023

173: Waarom jij straattaal niet begrijpt (en dat de bedoeling is)

Nederlandse jongeren klinken meertalig. Ze lenen woorden uit Surinaams en Marokkaans, leggen speciale accenten en maken ogenschijnlijke taalfouten. Straattaal is een manier om te laten zien wie ze zijn. Dat blijkt geen twintigste eeuwse uitvinding. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over 'foute' taal. Dat doen we met Jacomine Nortier, Universitair Hoofddocent bij de afdeling Taalkunde van de opleiding Nederlands aan de Universiteit Utrecht.  Taal is een kwestie van afspraken en in die zin is er geen foute taal. Jongeren kiezen bewust voor straattaal op bepaalde momenten, terwijl ze goed weten dat je die taal niet bij een sollicitatiegesprek hanteert. De meertaligheid van hedendaagse jongeren zit ook in laatmiddeleeuwse liederen. We bespreken de functies van zulke foute taal.  Verwante afleveringen uit het archief:  Afl 46: Internettaal; Afl 135: Het vak Nederlands; Afl 150: Marokkanen in de media.  Links bij deze aflevering:  Profielpagina Jacomine Nortier; Blogpost kaolo; Studie gender en Moroccan Flavored Dutch; Studie lidwoordomissie in Moroccan Flavored Dutch.

172: Waarom we verhalen geloven 01:47:06
vr 7 apr 2023

172: Waarom we verhalen geloven

Het vertellen van verhalen is zo oud als de mensheid maar plots werd het ook in de marketing hot. Opeens moesten niet alleen schrijvers verhalen gaan vertellen, maar ook bedrijven, organisaties en overheden om zo meer binding en betrokkenheid te creëren. In deze aflevering verwonderen we ons over storytelling. Dat doen we met Philip Corsius, docent Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht.  We beginnen uiteraard bij de vraag wat een verhaal is. We bespreken variaties als spatial storytelling, transmedia storytelling, railroading en collective journeys. Uiteraard komen archetypes aan bod. Het vertellen van verhalen is niet neutraal. De technieken van storytelling kunnen namelijk helpen te verhullen dat het een verhaal is, in plaats van het verhaal.  Verwante afleveringen uit het archief:  Afl 18: Het nieuwe televisiekijken; Afl 28: Remakes; Afl 163: Het epos; Afl 19 en afl 164: Oorlogspropaganda; Afl 171: Complotdenkers

171: Wat wij kunnen leren van complotdenkers 02:03:53
wo 22 mrt 2023

171: Wat wij kunnen leren van complotdenkers

De waarheid staat op losse schroeven: zelfs Amerikaanse inlichtingendiensten zijn het onderling niet eens zijn waar Covid-19 vandaan kwam. Het lijkt alsof complottheorieën ineens overal zijn, alsof het aantal gelovers gestaag is toegenomen. In deze 'remake' van aflevering 45 verwonderen we ons over complotdenkers. Deze keer doen we dat met Jaron Harambam, Universitair Docent Sociologie op het gebied van Media, Kennisstrijd en Digitalisering aan de Universiteit van Amsterdam. Complotdenkers zijn een diverse groep die bestaat uit verschillende subculturen. Mensen zoeken elkaar op, proberen tot antwoorden te komen. Daarbij passen ze verschillende manieren van weten toe. Die zien we terug in alternatieve media, die opmerkelijk veel lijken op traditionele media. Zo gebruiken ze de middelen en waarden van mainstream media, zoals factchecking, om terug te vechten. Vijf jaar na de grote zorgen over 'post-truth' zie je dat het medialandschap diverser is geworden, al wordt die pluriformiteit door conventionele media niet gewaardeerd. Toch zijn complotdenkers ook juist voor hen gunstig geweest.

170: Waarom fetisjen emanciperend zijn 01:52:55
za 18 feb 2023

170: Waarom fetisjen emanciperend zijn

Een fetisj verwijst naar een seksuele voorkeur voor – bijvoorbeeld – specifieke lichaamsdelen, objecten, situaties of handelingen. Mensen met dezelfde fetisj zoeken elkaar graag op, tijdens speciale feesten bijvoorbeeld. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over fetisjcultuur. Dat doen we met Anne Rodermond, manager van club Church. We pellen het concept fetisj af. Hoe ontstaan ze, waarom worden ze (ook) collectief geuit en wat is de connectie met gay cultuur? We hebben het over trends, codes en acceptatie. Uiteraard gaat het ook over de rol van media. Wat hebben mensen te winnen als ze stilstaan bij bij alles wat ze opwindt?  Links bij deze aflevering:  Website Club Church;  Blogpost over RuPaul en geschiedenis.  Verwante afleveringen uit het archief:  Afl 156: Seksonderzoek in de media; Afl 132: Moderne manieren; Afl 128: Eindelijk weten wat seks is; Afl 65: Schoonheidsidealen; Afl 57: Mannelijkheid. Plus we deden de meeste letters uit de LHBTQIA+ reeks: Afl 8: Homoseksualiteit; Afl 35: Biseksualiteit; Afl 144: Trans representatie; Afl 85: Queer media.

166: Waarom boeren geportretteerd worden als de ware Nederlanders 01:38:04
za 19 nov 2022

166: Waarom boeren geportretteerd worden als de ware Nederlanders

Wat telt als platteland, heeft te maken met bevolkingsdichtheid. Officieel hebben we volgens die definitie in Nederland geen platteland. Toch gaat het er in de media voortdurend over: ons platteland zou verloren gaan. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de verbeelding van de boer. Dat doen we met Esther Peeren, hoogleraar Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam.  Er is een verlangen naar een vermeend verloren verleden, wat samenhangt met de opkomst van de natiestaat. Met regio-identiteiten konden jonge naties zich onderscheiden en zo werd de boer bevroren in de tijd en kreeg hij een authentieke status. Er is een mythe over het platteland ontstaan, die in stand kan blijven omdat het publiek graag aan die mythe vasthoudt. We bespreken hoe het platteland verbeeldt wordt, wat daarvan de politieke consequenties zijn en hoe we dit beeld kunnen verbreken.  Relevante afleveringen uit het archief:  Afl 7: Nostalgie;  Afl 34: De nieuwswaarde van dieren; Afl 45: Complottheorieën; Afl 89: Natuur en media;  Afl 147: Randstadarrogantie van de media.

165: Waarom cabaret progressief lijkt, maar het niet is 01:59:30
wo 9 nov 2022

165: Waarom cabaret progressief lijkt, maar het niet is

Nederland heeft een rijke cabarettraditie. Zulke voordrachten in een theater, waarbij grappen doorgaans worden afgewisseld met liedjes, worden gezien als een weerspiegeling van wat er speelt in de maatschappij en worden vaak gebruikt om de gevestigde orde en waarden een hak te zetten. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over cabaret en engagement. We doen dat met cultuurwetenschapper Dick Zijp, promovendus aan de Universiteit Utrecht. We bespreken wat humor en cabaret eigenlijk zijn, en duiken in de geschiedenis van deze traditie. We maken een onderscheid tussen maatschappijkritisch en ideologiekritisch, en bespreken hoe Nederlandse cabaretiers daarin passen. Wat zijn nou de politieke implicaties van het Nederlandse cabaret?