Growth Minds

Gemiddeld gebaseerd op 0 reviews
0 van de 5 gebaseerd op 0 reviews

Beluister hier alle podcast afleveringen van Growth Minds

Totaal 8 afleveringen

De Nederlandse podcast op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, succes en ondernemerschap, waarin ondernemer en business coach Nico Oud samen met zijn sidekick Majella in gesprek gaan met gasten die iets bijzonders hebben bereikt, soms against all odds en soms by design. Tijdens onze interviews gaan we op zoek naar inzichten, learnings en best practices, zodat jij als ondernemer jouw brein kan voeden met nieuwe ideeën, concepten en inzichten. Ons motto: Grow your mind, grow your business.

#3 Raymond Klompsma over hoe succes volgt wanneer je je door core values en cultuur laat leiden 01:26:17
di 10 nov 2020

#3 Raymond Klompsma over hoe succes volgt wanneer je je door core values en cultuur laat leiden

We begonnen met hoge verwachtingen aan de podcast met Raymond Klompsma, founder van o.a. design agency Concept7 en het spontaanste reisconcept van Nederland; SRPRS. me.En we kunnen zeggen dat onze verwachtingen zijn overtroffen. De podcast is 1,5 uur high-energy en zit vol waardevolle learnings. Raymond nam ons mee in zijn wereld; een wereld waar succes alleen bestaat als je onderneemt vanuit je core-values met aandacht voor je cultuur en dat doet met like-minded mensen. Zijn visie op de kracht van cultuur binnen je organisatie is dan ook relevant voor elke ondernemer die met zijn dienst of product de wereld een stukje mooier wil maken. We spreken met Raymond over ondernemen, ‘de flipperkast’, bold moves en jezelf opnieuw uitvinden.In dit artikel delen we al enkele waardevolle uitspraken van Raymond en krijg je een kijkje in het nieuwste en meest ambitieuze project (kan dat na SRPRS.me?) van Raymond tot nu toe. Maar... maak vooral even tijd in je agenda om de hele podcast te beluisteren!Raymond says...“Ik wil altijd de verwachting overtreffen en luisteren naar mijn gevoel”En die verwachting kon Raymond niet langer goed genoeg waarmaken met het  full-service bureau wat hij startte in ‘99. En daarom besloot Raymond samen met de andere founders verder te gaan als design-bureau Concept7. Dat betekende ook dat ze 90% van hun klanten moesten laten gaan. Met hun opvallende positionering werd “de club uit Paterswolde” al snel bekend als design- en conceptbureau en werkte voor o.a. Booking, Bol, en Philips.“Maak dingen zo eenvoudig mogelijk”De flipperkast is zo’n principe, daarmee legt Raymond altijd uit hoe hun marketingstrategie werkt(e). “Ons dna van Concept7 was het thema van de flipperkast en in die flipperkast stopten we allemaal contentballetjes om mee te flipperen. Die actieve contentstrategie van Concept7 zorgde voor autoriteit in de markt. “Cultuur is zo belangrijk”Na afscheid te hebben genomen van technische ontwikkeling dacht Raymond; nu bouw ik alleen bedrijven waar ik zelf zou willen werken! Concept7 werd na deze bold move zo’n bedrijf.“Wie ben je? Wie wil je zijn? Merk en cultuur zijn twee zijden van 1 medaille. Naar buiten toe heet het brand en naar binnen toe heet het cultuur en daartussen zit, als het goed is, een grote overlap. Want dan kun je naar buiten zijn, wie je vanbinnen bent en hoef je dus naar buiten toe geen andere rol aan te nemen.”“Kies de mensen die passen bij je cultuur, bij je dna”Met SRPRS.me startte Raymond in 2015 met een nieuw avontuur wat een community werd van 250.000 mensen. Met SRPRS.me maakte Raymond van een goed idee met de juiste executie een groot succes van deze nieuwe reisbeleving. Het team maakte daarbij het verschil, mensen werden dan ook alleen aangenomen als zij pasten bij de cultuur. En het hele team kende de core-values en hun purpose en handelde daarnaar: mensen hun onbevangenheid teruggeven d.m.v. een verrassingsreis. “Die cultuur verankerden we in kleine dingen, zo hadden we een interne surprise squad. En die surpise squad regelde dan bijvoorbeeld een fiets voor een collega van wie haar fiets gestolen was.”“Branding is geen truc”Sales of marketing is volgens Raymond bedoeld om mensen mee te nemen in je enthousiasme voor je product, niet om mensen over te halen. Het is geen truc. “Merk wordt ook vaak gezien als trucje, dat is niet zo. Merk zit in je hart, is wie je bent en als je dan iets doet waar je in gelooft en in een setting waarin je jezelf kunt zijn en dat vanuit je eigen waarden kunt doen, dan gaat alles zoveel makkelijker.”“Hotel Wonderland is het eerste grootste onderdompeltheater in Nederland”Raymond creëert met Hotel Wonderland opnieuw een unieke beleving. Je wordt in een groot hotel ontvangen, waar je voor 1 van de 10 deuren komt te staan. En hierna ontvangt een hotelbewoner jou in een grote hotelbar. Daar stap je in het verhaal. Er zijn centrale shows en een eindshow en er is de mogelijkheid om daarbij te genieten van eten en drinken. Je laat je een avond onderdompelen in het theater van Hotel Wonderland.“Met Hotel Wonderland willen we iets extra’s meegeven. Het zou niet aan het eind van de avond als puur entertainment moeten voelen. Maar dat je de volgende ochtend, wanneer je naar het station loopt, iemand aanstoot en diegene zich omdraait, jij met andere ogen naar diegene kijkt, dat je denkt; dat is ook iemand met zijn verhaal. Die onbevangenheid willen we mensen met Hotel Wonderland meegeven.”Laat je verrassen“Ik geloof dat een bedrijf een middel is om een droom te realiseren, ik wil impact maken.” Met Hotel Wonderland staat Raymond volgens ons aan het begin van een nieuw succes. En wij willen daarbij zijn en komen binnenkort dan ook met een kleine verrassing. Wat die verrassing is, hoor je uitgebreid in de podcast samen met het verhaal van Raymond.

#3 Raymond Klompsma over hoe succes volgt wanneer je je door core values en cultuur laat leiden 01:26:17
di 10 nov 2020

#3 Raymond Klompsma over hoe succes volgt wanneer je je door core values en cultuur laat leiden

We begonnen met hoge verwachtingen aan de podcast met Raymond Klompsma, founder van o.a. design agency Concept7 en het spontaanste reisconcept van Nederland; SRPRS. me.En we kunnen zeggen dat onze verwachtingen zijn overtroffen. De podcast is 1,5 uur high-energy en zit vol waardevolle learnings. Raymond nam ons mee in zijn wereld; een wereld waar succes alleen bestaat als je onderneemt vanuit je core-values met aandacht voor je cultuur en dat doet met like-minded mensen. Zijn visie op de kracht van cultuur binnen je organisatie is dan ook relevant voor elke ondernemer die met zijn dienst of product de wereld een stukje mooier wil maken. We spreken met Raymond over ondernemen, ‘de flipperkast’, bold moves en jezelf opnieuw uitvinden.In dit artikel delen we al enkele waardevolle uitspraken van Raymond en krijg je een kijkje in het nieuwste en meest ambitieuze project (kan dat na SRPRS.me?) van Raymond tot nu toe. Maar... maak vooral even tijd in je agenda om de hele podcast te beluisteren!Raymond says...“Ik wil altijd de verwachting overtreffen en luisteren naar mijn gevoel”En die verwachting kon Raymond niet langer goed genoeg waarmaken met het  full-service bureau wat hij startte in ‘99. En daarom besloot Raymond samen met de andere founders verder te gaan als design-bureau Concept7. Dat betekende ook dat ze 90% van hun klanten moesten laten gaan. Met hun opvallende positionering werd “de club uit Paterswolde” al snel bekend als design- en conceptbureau en werkte voor o.a. Booking, Bol, en Philips.“Maak dingen zo eenvoudig mogelijk”De flipperkast is zo’n principe, daarmee legt Raymond altijd uit hoe hun marketingstrategie werkt(e). “Ons dna van Concept7 was het thema van de flipperkast en in die flipperkast stopten we allemaal contentballetjes om mee te flipperen. Die actieve contentstrategie van Concept7 zorgde voor autoriteit in de markt. “Cultuur is zo belangrijk”Na afscheid te hebben genomen van technische ontwikkeling dacht Raymond; nu bouw ik alleen bedrijven waar ik zelf zou willen werken! Concept7 werd na deze bold move zo’n bedrijf.“Wie ben je? Wie wil je zijn? Merk en cultuur zijn twee zijden van 1 medaille. Naar buiten toe heet het brand en naar binnen toe heet het cultuur en daartussen zit, als het goed is, een grote overlap. Want dan kun je naar buiten zijn, wie je vanbinnen bent en hoef je dus naar buiten toe geen andere rol aan te nemen.”“Kies de mensen die passen bij je cultuur, bij je dna”Met SRPRS.me startte Raymond in 2015 met een nieuw avontuur wat een community werd van 250.000 mensen. Met SRPRS.me maakte Raymond van een goed idee met de juiste executie een groot succes van deze nieuwe reisbeleving. Het team maakte daarbij het verschil, mensen werden dan ook alleen aangenomen als zij pasten bij de cultuur. En het hele team kende de core-values en hun purpose en handelde daarnaar: mensen hun onbevangenheid teruggeven d.m.v. een verrassingsreis. “Die cultuur verankerden we in kleine dingen, zo hadden we een interne surprise squad. En die surpise squad regelde dan bijvoorbeeld een fiets voor een collega van wie haar fiets gestolen was.”“Branding is geen truc”Sales of marketing is volgens Raymond bedoeld om mensen mee te nemen in je enthousiasme voor je product, niet om mensen over te halen. Het is geen truc. “Merk wordt ook vaak gezien als trucje, dat is niet zo. Merk zit in je hart, is wie je bent en als je dan iets doet waar je in gelooft en in een setting waarin je jezelf kunt zijn en dat vanuit je eigen waarden kunt doen, dan gaat alles zoveel makkelijker.”“Hotel Wonderland is het eerste grootste onderdompeltheater in Nederland”Raymond creëert met Hotel Wonderland opnieuw een unieke beleving. Je wordt in een groot hotel ontvangen, waar je voor 1 van de 10 deuren komt te staan. En hierna ontvangt een hotelbewoner jou in een grote hotelbar. Daar stap je in het verhaal. Er zijn centrale shows en een eindshow en er is de mogelijkheid om daarbij te genieten van eten en drinken. Je laat je een avond onderdompelen in het theater van Hotel Wonderland.“Met Hotel Wonderland willen we iets extra’s meegeven. Het zou niet aan het eind van de avond als puur entertainment moeten voelen. Maar dat je de volgende ochtend, wanneer je naar het station loopt, iemand aanstoot en diegene zich omdraait, jij met andere ogen naar diegene kijkt, dat je denkt; dat is ook iemand met zijn verhaal. Die onbevangenheid willen we mensen met Hotel Wonderland meegeven.”Laat je verrassen“Ik geloof dat een bedrijf een middel is om een droom te realiseren, ik wil impact maken.” Met Hotel Wonderland staat Raymond volgens ons aan het begin van een nieuw succes. En wij willen daarbij zijn en komen binnenkort dan ook met een kleine verrassing. Wat die verrassing is, hoor je uitgebreid in de podcast samen met het verhaal van Raymond.

#3 Raymond Klompsma over hoe succes volgt wanneer je je door core values en cultuur laat leiden 01:26:17
di 10 nov 2020

#3 Raymond Klompsma over hoe succes volgt wanneer je je door core values en cultuur laat leiden

We begonnen met hoge verwachtingen aan de podcast met Raymond Klompsma, founder van o.a. design agency Concept7 en het spontaanste reisconcept van Nederland; SRPRS. me.En we kunnen zeggen dat onze verwachtingen zijn overtroffen. De podcast is 1,5 uur high-energy en zit vol waardevolle learnings. Raymond nam ons mee in zijn wereld; een wereld waar succes alleen bestaat als je onderneemt vanuit je core-values met aandacht voor je cultuur en dat doet met like-minded mensen. Zijn visie op de kracht van cultuur binnen je organisatie is dan ook relevant voor elke ondernemer die met zijn dienst of product de wereld een stukje mooier wil maken. We spreken met Raymond over ondernemen, ‘de flipperkast’, bold moves en jezelf opnieuw uitvinden.In dit artikel delen we al enkele waardevolle uitspraken van Raymond en krijg je een kijkje in het nieuwste en meest ambitieuze project (kan dat na SRPRS.me?) van Raymond tot nu toe. Maar... maak vooral even tijd in je agenda om de hele podcast te beluisteren!Raymond says...“Ik wil altijd de verwachting overtreffen en luisteren naar mijn gevoel”En die verwachting kon Raymond niet langer goed genoeg waarmaken met het  full-service bureau wat hij startte in ‘99. En daarom besloot Raymond samen met de andere founders verder te gaan als design-bureau Concept7. Dat betekende ook dat ze 90% van hun klanten moesten laten gaan. Met hun opvallende positionering werd “de club uit Paterswolde” al snel bekend als design- en conceptbureau en werkte voor o.a. Booking, Bol, en Philips.“Maak dingen zo eenvoudig mogelijk”De flipperkast is zo’n principe, daarmee legt Raymond altijd uit hoe hun marketingstrategie werkt(e). “Ons dna van Concept7 was het thema van de flipperkast en in die flipperkast stopten we allemaal contentballetjes om mee te flipperen. Die actieve contentstrategie van Concept7 zorgde voor autoriteit in de markt. “Cultuur is zo belangrijk”Na afscheid te hebben genomen van technische ontwikkeling dacht Raymond; nu bouw ik alleen bedrijven waar ik zelf zou willen werken! Concept7 werd na deze bold move zo’n bedrijf.“Wie ben je? Wie wil je zijn? Merk en cultuur zijn twee zijden van 1 medaille. Naar buiten toe heet het brand en naar binnen toe heet het cultuur en daartussen zit, als het goed is, een grote overlap. Want dan kun je naar buiten zijn, wie je vanbinnen bent en hoef je dus naar buiten toe geen andere rol aan te nemen.”“Kies de mensen die passen bij je cultuur, bij je dna”Met SRPRS.me startte Raymond in 2015 met een nieuw avontuur wat een community werd van 250.000 mensen. Met SRPRS.me maakte Raymond van een goed idee met de juiste executie een groot succes van deze nieuwe reisbeleving. Het team maakte daarbij het verschil, mensen werden dan ook alleen aangenomen als zij pasten bij de cultuur. En het hele team kende de core-values en hun purpose en handelde daarnaar: mensen hun onbevangenheid teruggeven d.m.v. een verrassingsreis. “Die cultuur verankerden we in kleine dingen, zo hadden we een interne surprise squad. En die surpise squad regelde dan bijvoorbeeld een fiets voor een collega van wie haar fiets gestolen was.”“Branding is geen truc”Sales of marketing is volgens Raymond bedoeld om mensen mee te nemen in je enthousiasme voor je product, niet om mensen over te halen. Het is geen truc. “Merk wordt ook vaak gezien als trucje, dat is niet zo. Merk zit in je hart, is wie je bent en als je dan iets doet waar je in gelooft en in een setting waarin je jezelf kunt zijn en dat vanuit je eigen waarden kunt doen, dan gaat alles zoveel makkelijker.”“Hotel Wonderland is het eerste grootste onderdompeltheater in Nederland”Raymond creëert met Hotel Wonderland opnieuw een unieke beleving. Je wordt in een groot hotel ontvangen, waar je voor 1 van de 10 deuren komt te staan. En hierna ontvangt een hotelbewoner jou in een grote hotelbar. Daar stap je in het verhaal. Er zijn centrale shows en een eindshow en er is de mogelijkheid om daarbij te genieten van eten en drinken. Je laat je een avond onderdompel...

#2 Quintin Schevernels, CEO Funda over start-ups, scale-ups, disrupters en productiviteit 01:11:02
wo 4 nov 2020

#2 Quintin Schevernels, CEO Funda over start-ups, scale-ups, disrupters en productiviteit

In deze podcast spreken we met Quintin Schevernels, CEO van Funda en onder andere bekend van de start-up Layar die hij in 2015 verkocht. Quintin is een bekende naam in de wereld van start-ups en scale-ups... als investeerder en als adviseur. Maar waarschijnlijk ken je Quintin ook van zijn book Suits & Hoodies. (What by the way echt een aanrader is om te lezen als je ondernemer bent).In deze podcast laten we Quintin aan het woord over diverse onderwerpen. In dit artikel lees je wat Quintin o.a. zei over innovatie, focus, investeren, groeien van start-up naar scale-up, disrupters disrupted en productiviteit.Quintin over innovatie Funda is al een heel volwassen bedrijf en er is nog moeilijk te winnen in marktaandeel en klant penetratie. Hoe zorg je dan je klanten en partners tevreden houdt dat je die sterke positie dan in de toekomst nog steeds verdient?   “Funda speelt van oudsher een rol in het oriëntatieproces bij de aankoop van een huis of bedrijfspand, in de journey speelt Funda nog niet echt een rol. Dan is het interessant om te kijken naar je definitie van de markt en om die vervolgens anders te gaan definiëren.” “Wij willen dan dus die sterke positie blijvend verdienen, maar we willen in die journey meer waarde gaan toevoegen. Je definieert als het ware dan je bedrijf opnieuw. Je creëert een nieuwe tak. Voor Funda betekent het dat we nieuwe waarde toevoegen door ons te richten op de hypotheek, notaris, verzekeringen, energiecontracten. Daar doen we nauwelijks iets en daar zit voor ons innovatie.”Quintin over focusMensen met een ondernemend en innovatief profiel, zijn vaak opportunistisch en vinden het moeilijk om tegen een aantal kansen nee te zeggen. Hoe hou je dan focus?“Vaak kan je het niet veroorloven om altijd ja te zeggen, je hebt rekening te houden met financiën, je concurrent, de tucht van de markt. Je wordt dan gedwongen om dan wel keuzes maken. Focus is dan belangrijk. Bij Funda kon men het zich door zijn sterke positie veroorloven om van alles wat te doen en op een niet efficiënte manier.”Focus is volgens Quintin belangrijk om efficiënt te zijn, een van de essentials die Quintin uitvoerig beschrijft in zijn boek ‘Suits en Hoodies’.Quintin over investerenZes jaar geleden begon Quintin met het investeren in bedrijven en leerder over hoe investeren voor hem wel werkte en niet.“Het succes van een onderneming moet op een niet op bepaalde cruciale functies of vakgebieden te afhankelijk zijn van een investeerder. Het in niet verantwoord om een soort interim CEO of-marketingdirecteur te zijn en te compenseren voor het team.”Voor Quintin is het belangrijk dat hij investeert in sectoren die hij kent, zodat hij kan inschatten of het product kans van slagen heeft, welke metrics van belang zijn, maar bijvoorbeeld ook een goed netwerk heeft wat hij kan inzetten bij het helpen van zo’n team.Quintin over groeien van start-up naar scale-up“De collegereeks over blitzscaling van Reid Hoffman is super interessante content als je meer wilt leren over de verschillende fases van start-up naar scale-up. Ze spreken in deze reeks van verschillende omslagpunten met bijbehorende uitdagingen. Zeker een must om te kijken als je je meer wilt verdiepen in die verschillende fases.”“Vaak zie je dat niet alleen het bedrijf een soort company-life cycle doormaakt, maar ook de ondernemer. De rol van een ondernemer verandert naarmate het bedrijf groeit, dan is het aan de ondernemer om zelf ook mee te groeien. En dat kan zorgen voor vertraging van de groei, net als voor versnelling.”“Frits Goldsmeding van Randstad is een voorbeeld van een ondernemer die in staat was om zijn bedrijf extreem schaalbaar te maken en ook altijd zijn mensen mee te nemen in de visie had voor zijn bedrijf. Hij is echt een voorbeeld van een ondernemer die bijzonder succesvol zijn bedrijf heeft laten groeien.”Quintin over disrupters disruptedQuintin is grote fan van het boek Innovators dilemma, waarin uit de doeken wordt gedaan hoe iemand die niet uit de gevestigde orde komt en de gevestigde orde disrupt.“Waarom zou dat in een digitaal tijdperk anders zijn vroeg Quintin zich af. Ik denk dat dit wel gaat gebeuren; techbedrijven zullen zelf gedisrupt worden. Het is heel interessant om te bekijken wie de grote techbedrijven van nu gaat disrupten.”Quintin over productiviteitQuintin is met zoveel verschillende dingen bezig en heeft zoveel verschillende rolllen en heeft zich trucjes aangeleerd om voldoende tijd te kunnen besteden aan alles wat hij doet en het overzicht te houden.“Dingen zijn nooit af, dingen gaan nooit helemaal op de manier die ik graag zou willen zien. Ik heb geleerd dat te accepteren. Je kunt jezelf opblazen wanneer je dit niet doet. En bewust te kiezen waar hij echt belang aan hecht”.“Twee keer per jaar ga ik even van alles weg en ga ik alleen de afgelopen 6 maanden reviewen en mijn prioriteiten voor de komende tijd weer bepalen. En dat op verschillende gebieden, niet alleen zakelijk maar ook privé. Bijvoorbeeld over de vader die ik wil zijn.” “ Wat ik ook doe is dat ik iedere maandagochtend mijn check doe; wat staat me te doen deze week en moet ik misschien nog aanpassingen maken voor deze week. Ik wil voorkomen dat ik haast ervaar, door een te volle agenda. Haast is voor mijn geluksgevoel heel slecht”. Thanks QuintinWe hadden nog veel langer kunnen luisteren naar Quintin. Wellicht begint hij toch nog eens aan zijn volgende boek. Wij raden je in ieder geval van harte aan eens in Suits en Hoodies te duiken ;D

#2 Quintin Schevernels, CEO Funda over start-ups, scale-ups, disrupters en productiviteit 01:11:02
wo 4 nov 2020

#2 Quintin Schevernels, CEO Funda over start-ups, scale-ups, disrupters en productiviteit

In deze podcast spreken we met Quintin Schevernels, CEO van Funda en onder andere bekend van de start-up Layar die hij in 2015 verkocht. Quintin is een bekende naam in de wereld van start-ups en scale-ups... als investeerder en als adviseur. Maar waarschijnlijk ken je Quintin ook van zijn book Suits & Hoodies. (What by the way echt een aanrader is om te lezen als je ondernemer bent).In deze podcast laten we Quintin aan het woord over diverse onderwerpen. In dit artikel lees je wat Quintin o.a. zei over innovatie, focus, investeren, groeien van start-up naar scale-up, disrupters disrupted en productiviteit.Quintin over innovatie Funda is al een heel volwassen bedrijf en er is nog moeilijk te winnen in marktaandeel en klant penetratie. Hoe zorg je dan je klanten en partners tevreden houdt dat je die sterke positie dan in de toekomst nog steeds verdient?   “Funda speelt van oudsher een rol in het oriëntatieproces bij de aankoop van een huis of bedrijfspand, in de journey speelt Funda nog niet echt een rol. Dan is het interessant om te kijken naar je definitie van de markt en om die vervolgens anders te gaan definiëren.” “Wij willen dan dus die sterke positie blijvend verdienen, maar we willen in die journey meer waarde gaan toevoegen. Je definieert als het ware dan je bedrijf opnieuw. Je creëert een nieuwe tak. Voor Funda betekent het dat we nieuwe waarde toevoegen door ons te richten op de hypotheek, notaris, verzekeringen, energiecontracten. Daar doen we nauwelijks iets en daar zit voor ons innovatie.”Quintin over focusMensen met een ondernemend en innovatief profiel, zijn vaak opportunistisch en vinden het moeilijk om tegen een aantal kansen nee te zeggen. Hoe hou je dan focus?“Vaak kan je het niet veroorloven om altijd ja te zeggen, je hebt rekening te houden met financiën, je concurrent, de tucht van de markt. Je wordt dan gedwongen om dan wel keuzes maken. Focus is dan belangrijk. Bij Funda kon men het zich door zijn sterke positie veroorloven om van alles wat te doen en op een niet efficiënte manier.”Focus is volgens Quintin belangrijk om efficiënt te zijn, een van de essentials die Quintin uitvoerig beschrijft in zijn boek ‘Suits en Hoodies’.Quintin over investerenZes jaar geleden begon Quintin met het investeren in bedrijven en leerder over hoe investeren voor hem wel werkte en niet.“Het succes van een onderneming moet op een niet op bepaalde cruciale functies of vakgebieden te afhankelijk zijn van een investeerder. Het in niet verantwoord om een soort interim CEO of-marketingdirecteur te zijn en te compenseren voor het team.”Voor Quintin is het belangrijk dat hij investeert in sectoren die hij kent, zodat hij kan inschatten of het product kans van slagen heeft, welke metrics van belang zijn, maar bijvoorbeeld ook een goed netwerk heeft wat hij kan inzetten bij het helpen van zo’n team.Quintin over groeien van start-up naar scale-up“De collegereeks over blitzscaling van Reid Hoffman is super interessante content als je meer wilt leren over de verschillende fases van start-up naar scale-up. Ze spreken in deze reeks van verschillende omslagpunten met bijbehorende uitdagingen. Zeker een must om te kijken als je je meer wilt verdiepen in die verschillende fases.”“Vaak zie je dat niet alleen het bedrijf een soort company-life cycle doormaakt, maar ook de ondernemer. De rol van een ondernemer verandert naarmate het bedrijf groeit, dan is het aan de ondernemer om zelf ook mee te groeien. En dat kan zorgen voor vertraging van de groei, net als voor versnelling.”“Frits Goldsmeding van Randstad is een voorbeeld van een ondernemer die in staat was om zijn bedrijf extreem schaalbaar te maken en ook altijd zijn mensen mee te nemen in de visie had voor zijn bedrijf. Hij is echt een voorbeeld van een ondernemer die bijzonder succesvol zijn bedrijf heeft laten groeien.”Quintin over disrupters disruptedQuintin is grote fan van het boek Innovators dilemma, waarin uit de doeken wordt gedaan hoe iemand die niet uit de gevestigde orde komt en de gevestigde orde disrupt.“Waarom zou dat in een digitaal tijdperk anders zijn vroeg Quintin zich af. Ik denk dat dit wel gaat gebeuren; techbedrijven zullen zelf gedisrupt worden. Het is heel interessant om te bekijken wie de grote techbedrijven van nu gaat disrupten.”Quintin over productiviteitQuintin is met zoveel verschillende dingen bezig en heeft zoveel verschillende rolllen en heeft zich trucjes aangeleerd om voldoende tijd te kunnen besteden aan alles wat hij doet en het overzicht te houden.“Dingen zijn nooit af, dingen gaan nooit helemaal op de manier die ik graag zou willen zien. Ik heb geleerd dat te accepteren. Je kunt jezelf opblazen wanneer je dit niet doet. En bewust te kiezen waar hij echt belang aan hecht”.“Twee keer per jaar ga ik even van alles weg en ga ik alleen de afgelopen 6 maanden reviewen en mijn prioriteiten voor de komende tijd weer bepalen. En dat op verschillende gebieden, niet alleen zakelijk maar ook privé. Bijvoorbeeld over de vader die ik wil zijn.” “ Wat ik ook doe is dat ik iedere maandagochtend mijn check doe; wat staat me te doen deze week en moet ik misschien nog aanpassingen maken voor deze week. Ik wil voorkomen dat ik haast ervaar, door een te volle agenda. Haast is voor mijn geluksgevoel heel slecht”. Thanks QuintinWe hadden nog veel langer kunnen luisteren naar Quintin. Wellicht begint hij toch nog eens aan zijn volgende boek. Wij raden je in ieder geval van harte aan eens in Suits en Hoodies te duiken ;D

#2 Quintin Schevernels, CEO Funda over start-ups, scale-ups, disrupters en productiviteit 01:11:02
wo 4 nov 2020

#2 Quintin Schevernels, CEO Funda over start-ups, scale-ups, disrupters en productiviteit

In deze podcast spreken we met Quintin Schevernels, CEO van Funda en onder andere bekend van de start-up Layar die hij in 2015 verkocht. Quintin is een bekende naam in de wereld van start-ups en scale-ups... als investeerder en als adviseur. Maar waarschijnlijk ken je Quintin ook van zijn book Suits & Hoodies. (What by the way echt een aanrader is om te lezen als je ondernemer bent).In deze podcast laten we Quintin aan het woord over diverse onderwerpen. In dit artikel lees je wat Quintin o.a. zei over innovatie, focus, investeren, groeien van start-up naar scale-up, disrupters disrupted en productiviteit.Quintin over innovatie Funda is al een heel volwassen bedrijf en er is nog moeilijk te winnen in marktaandeel en klant penetratie. Hoe zorg je dan je klanten en partners tevreden houdt dat je die sterke positie dan in de toekomst nog steeds verdient?   “Funda speelt van oudsher een rol in het oriëntatieproces bij de aankoop van een huis of bedrijfspand, in de journey speelt Funda nog niet echt een rol. Dan is het interessant om te kijken naar je definitie van de markt en om die vervolgens anders te gaan definiëren.” “Wij willen dan dus die sterke positie blijvend verdienen, maar we willen in die journey meer waarde gaan toevoegen. Je definieert als het ware dan je bedrijf opnieuw. Je creëert een nieuwe tak. Voor Funda betekent het dat we nieuwe waarde toevoegen door ons te richten op de hypotheek, notaris, verzekeringen, energiecontracten. Daar doen we nauwelijks iets en daar zit voor ons innovatie.”Quintin over focusMensen met een ondernemend en innovatief profiel, zijn vaak opportunistisch en vinden het moeilijk om tegen een aantal kansen nee te zeggen. Hoe hou je dan focus?“Vaak kan je het niet veroorloven om altijd ja te zeggen, je hebt rekening te houden met financiën, je concurrent, de tucht van de markt. Je wordt dan gedwongen om dan wel keuzes maken. Focus is dan belangrijk. Bij Funda kon men het zich door zijn sterke positie veroorloven om van alles wat te doen en op een niet efficiënte manier.”Focus is volgens Quintin belangrijk om efficiënt te zijn, een van de essentials die Quintin uitvoerig beschrijft in zijn boek ‘Suits en Hoodies’.Quintin over investerenZes jaar geleden begon Quintin met het investeren in bedrijven en leerder over hoe investeren voor hem wel werkte en niet.“Het succes van een onderneming moet op een niet op bepaalde cruciale functies of vakgebieden te afhankelijk zijn van een investeerder. Het in niet verantwoord om een soort interim CEO of-marketingdirecteur te zijn en te compenseren voor het team.”Voor Quintin is het belangrijk dat hij investeert in sectoren die hij kent, zodat hij kan inschatten of het product kans van slagen heeft, welke metrics van belang zijn, maar bijvoorbeeld ook een goed netwerk heeft wat hij kan inzetten bij het helpen van zo’n team.Quintin over groeien van start-up naar scale-up“De collegereeks over blitzscaling van Reid Hoffman is super interessante content als je meer wilt leren over de verschillende fases van start-up naar scale-up. Ze spreken in deze reeks van verschillende omslagpunten met bijbehorende uitdagingen. Zeker een must om te kijken als je je meer wilt verdiepen in die verschillende fases.”“Vaak zie je dat niet alleen het bedrijf een soort company-life cycle doormaakt, maar ook de ondernemer. De rol van een ondernemer verandert naarmate het bedrijf groeit, dan is het aan de ondernemer om zelf ook mee te groeien. En dat kan zorgen voor vertraging van de groei, net als voor versnelling.”“Frits Goldsmeding van Randstad is een voorbeeld van een ondernemer die in staat was om zijn bedrijf extreem schaalbaar te maken en ook altijd zijn mensen mee te nemen in de visie had voor zijn bedrijf. Hij is echt een voorbeeld van een ondernemer die bijzonder succesvol zijn bedrijf heeft laten groeien.”Quintin over disrupters disruptedQuintin is grote fan van het boek Innovators dilemma, waarin uit de doeken wordt gedaan hoe iemand die niet uit de gevestigde orde komt e...

#0 – De Growth Minds trailer 01:30
za 5 sep 2020

#0 – De Growth Minds trailer

De Growth Minds podcast is dé Nederlandse podcast op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, succes en ondernemerschap. Samen met co-host Majella gaat Business coach Nico in gesprek met mensen die iets bijzonders hebben gepresteerd en die hun learnings willen delen.

#1 Amanj Hamid over helemaal opnieuw beginnen 01:01:34
vr 10 jul 2020

#1 Amanj Hamid over helemaal opnieuw beginnen

In de allereerste aflevering van de Growth Minds podcast spraken we met Amanj Hamid over zijn reis, of beter gezegd vlucht, vanuit Irak en hoe hij een compleet nieuw leven opbouwde in een land waar hij niemand kende. Amanj is voor ons geen onbekende en toen we nadachten over wat voor soort gasten er in de Growth Minds podcast moesten aanschuiven, stond Amanj direct op onze lijst.  Want Amanj heeft menig obstakel moeten overwinnen in zijn leven en heeft intensief moeten groeien om te komen waar hij nu staat.  In deze podcast spraken we met Amanj over hoe hij een compleet nieuw leven opbouwde en zich ontwikkelde tot een succesvol ondernemer. Als kind in Irak Amanj groeide op in een land dat allesbehalve stabiel was. Tijdens zijn kindertijd woedde er o.a. de Golfoorlog, het land werd jarenlang geleid door dictator Saddam Hoessein. Het land was zowel economisch als politiek instabiel en onveilig.  “In 1991 vluchtten we bijvoorbeeld lopend naar Iran, we aten ook regelmatig wekenlang alleen maar tomaten of aardappelen. Dat was niet alleen voor ons zo, dat was voor iedereen.” Amanj was de jongste zoon van het gezin, zijn ouders waren beiden onderwijzers. Als kind was hij al nieuwsgierig, wilde graag altijd over nieuwe dingen leren en overal beter in worden. Vaak was hij niet de beste, gemiddeld of onder gemiddeld noemt hij zichzelf. Maar door herhaling en door gelijk het geleerde toe te passen ontwikkelde Amanj zich voortdurend. In de noordelijke gedeelten van Irak, de Koerdische regio, ging Amanj naar school. Doordat hij veel verhuisde moest hij zich vaak aanpassen aan nieuwe situaties. Vaak verhuizen, betekende dat hij al jong vaak opnieuw moest beginnen, nieuwe vrienden moest maken en nieuwe gewoonten moest leren kennen.  “Als je goed wilt communiceren met een ander moet je zijn taal leren spreken, ik sprak dan ook al op jonge leeftijd drie talen: Koerdisch, Arabisch en Turkmeens. Ik vond het heel tof als ik iemands taal goed sprak en daarmee de ander verraste.”  “Daarnaast maakte ik snel vrienden. Dat kwam ook deels door mijn moeder. Zij had een cassettebandje met levenslessen dat ik afspeelde. Daar zei ze bijvoorbeeld dat het belangrijk was “...om altijd vriendelijk naar anderen te zijn’, maar ook zei ze, “Je bent slim genoeg, ik ben trots op jou”. Mijn vader was een rustige man, hij gaf me veel aandacht en liefde. Hij was ook al heel serieus en hij deed wat hij beloofde. Amanj zijn ouders gaven hem al op jonge leeftijd essentiële hard- en softskills mee. Een leven buiten Irak “Irak was in 2003 nog steeds instabiel, economisch en politiek. Mijn ouders vertrokken naar Australië en konden erna niet terug komen. In die tijd was ik net klaar met ‘high school’ en wilde ik naar de universiteit om daar voor software engineer te studeren.  Ik stond op dat moment voor een hele lastige keuze. Ik zou moeten studeren en werken en in mijn eigen levensbehoeften moeten voorzien, of, ik kon naar Zweden vertrekken waar ik meer familie had en stabiliteit zou vinden.” En dus vertrok Amanj op 17-jarige leeftijd naar Turkije. En vanuit Turkije liep hij in een paar dagen naar Griekenland. In de kou en met honger, samen in een groep en toch alleen. En kwam op het punt dat hij wilde opgeven. “Ik leerde tijdens die reis dankbaar te zijn. Dankbaar dat ik nog leefde. En met het gevoel dat wanneer deze reis me zou brengen naar een land met rust en stabiliteit en een fijne community, ik tevreden zou zijn’. Amanj gaf niet op, hij accepteerde zijn moment van rock bottom zoals hij zelf vertelt. “Vooral dankbaarheid voelen dat ik leefde, hielp mij erdoor.” En dan ben je in Nederland Amanj belandde in Nederland. In het AZC in Nijmegen brak er opnieuw een moeilijke tijd aan. “Je belandt op een plek waar je nog niet veel mag en kan en tussen mensen zit die vaak trauma’s hebben opgelopen en nog ergere dingen hebben meegemaakt.” Amanj worstelde regelmatig met de situatie en zichzelf. “Je hebt een mindset van ‘ik kan niet vooruit’. Ik had de neiging om excuses voor mijzelf te zoeken en de schuld bij een ander te leggen.” De negentienjarige Amanj startte daarom met schrijven en kreeg zo het inzicht dat hij te maken had met drie soorten problemen. Problemen waar hij zelf invloed op had, problemen waar iemand in zijn directe omgeving invloed op kon uitoefenen, maar ook een type problemen waar de oplossing volledig buiten zijn bereik lag. “Het feit dat ik geen papieren had, lag buiten mijn invloedsfeer. Ik realiseerde me dat ik dat moest accepteren en binnen de vastgestelde kaders moest bewegen.”  Amanj ging op zoek naar wat wel kon. Zocht een groep op waar hij Nederlands leerde. Hij ging 4 extra trappen schoonmaken in het gebouw om daarmee zijn wekelijkse toelage te verhogen.  “Het gaat je niet lukken, het kan niet” Dat geeft mij energie. Een rijbewijs halen in het Nederlands, dat is heel lastig. Dus dan deed ik juist dat en ja, het lukte.” De juiste mensen om je heen verzamelen “Gaandeweg heb ik het geluk gehad om de juiste mensen om me heen te verzamelen.” Amanj toont zich altijd heel dankbaar, vindt dat hij geluk heeft gehad. Eigenlijk heeft hij dat natuurlijk ook gewoon zelf zo gecreëerd, vinden wij..  Hij vertelt hoe hij altijd naar mensen kijkt en zich afvraagt wat hun unieke aspect is. Wanneer hij weer iemand leerde kennen, leerde hij kennen waar diegene erg goed in was. Dat unieke aspect ging hij bewust modelen, eigen maken. “Het heeft me geholpen om beter te verbinden met mensen.”  En dat gaf hem dan weer toegang tot zijn nieuwe leven. Een start van een nieuw leven Zijn leven in Nederland begon toen hij zijn eerste baan in Veenendaal in Nederland kreeg, in een restaurant. En van daaruit groeide hij van baan naar baan in de horeca. Eind 2007 kreeg hij dan eindelijk de brief met daarin het bericht dat hij definitief mocht blijven in Nederland. “Het gevoel dat je dan hebt is niet normaal. Ik viel op mijn knieën, dat geluk van vrijheid. Dat gevoel. Dat kan ik nu nog voelen.” Amanj mocht nu reizen, werken, studeren. HIj kreeg het advies om mbo te studeren. En weer koos Amanj niet voor de gebaande paden. Hij kreeg de kans om Nederlands te volgen en deed daar niet de gebruikelijke 4 jaar, maar 5 maanden over. En zo kon hij daarna starten op het hbo. “De juiste mindset was daarbij heel belangrijk. Ik keek naar het grotere doel. Het grotere doel was niet om heel goed Nederlands te leren of hbo te studeren, ik wilde succesvol worden in Nederland. En ik was me ervan bewust dat als ik succesvol in Nederland wilde zijn, ik de taal moest leren, moest integreren en mezelf moest koppelen aan het systeem.” The power of repetition In zijn jeugd heeft Amanj geleerd om te leren. “Ik weet hoe ik moet leren. Mezelf helemaal onderdompelen in de taal, systematisch alles uitpluizen en opschrijven. En vooral herhalen.” “The power of repetition”, noemt Amanj dat. En om daarmee iets eigen maken, daarna te kunnen doen zonder erbij na te denken en het doen geen energie kost. “Ik gebruikte tijdens mijn studietijd mindful repetition: wat ik las, herhaalde ik hardop en ik bootste situaties na. Ik was niet de slimste, maar door mindful repetition zat het helemaal in mijn systeem. Dat doe ik nu nog steeds: ik beluister iets en twee weken later weer eens. En lang niet alle kennis gebruik ik gelijk, maar het komt dan vanzelf weer naar boven op het moment dat ik het nodig heb.” Uiteindelijk wil Amanj als zijn kennis ook kunnen toepassen en daarbij efficiënt zijn. “Dus niet alleen kennis tot me nemen, maar ook gewoon doen. “It’s better done, than perfect”. Niet alles hoeft in een keer geweldig te zijn.” “Door te kijken naar mijn mentoren leerde ik dat zij in fasen werkten, een soort agile aanpak. Van hen leerde ik dat terwijl ik lees en leer ik ook iets kan neerzetten, gewoon kan beginnen en dan blijkt dat het vaak al goed genoeg is.” Een waardevolle les toen hij hij zijn huidige carrière in E-commerce startte. Een carrière opbouwen “In 2009 startte ik met mijn opleiding Communicatie & Multimedia design. De eerste 6 maanden van mijn opleiding waren een hel, ik kreeg vaak onvoldoendes terug, want de geschreven opdrachten in het Nederlands waren ontzettend moeilijk.” “Mijn vrouw, toen mijn vriendin, hielp me daar enorm bij. Ze gaf me verder een stabiele basis, ze leerde me consistentie; vaste patronen gebruiken in mijn leven, op vaste momenten slapen, werken, leren.”  Amanj werkte ook nog steeds in de horeca. Het lukte hem maar niet om werk te vinden in een andere branche en verder te komen. En daarom startte hij in het tweede jaar van zijn opleiding  als ondernemer zijn eerste bedrijf. Ondernemen is een feest “De eerste opdrachten deed ik gratis, ik deed veel verschillende dingen en ik ging door. Ik wist toen ik in Nederland kwam dat ik aan de nieuwe norm moest voldoen en keihard moest werken om beter te worden.” Amanj leerde het Nederlandse bedrijfsleven kennen en de gewoontes hier in het zakendoen. “Nederlandse waarden als “afspraak is afspraak” vond ik erg fijn. Ik liep er wel tegenaan dat mijn taal heel bepalend was voor mijn succesfactor. Ik sprak daarom het liefste persoonlijk af en probeerde altijd meer te geven dan wie dan ook, extra waarde te creëren door bijvoorbeeld iets gratis te bieden.” Naast het runnen van zijn eigen bedrijf liep Amanj stage bij een e-commerce bureau. Ook daar keek hij nauwlettend naar de mensen die er werkten en hoe zij de dingen aanpakten. Hij leerde over het belang van processen en een visie ontwikkelen. “Ik vroeg aan de eigenaar van het bedrijf; “Waarom ben je toch altijd zo blij?” En hij vertelde me: “Ik heb veel verantwoordelijkheden, een gezin, maar als ik hier binnen stap, mag ik 8 uur zelf bepalen wat ik doe”. En dat gevoel ervaart Amanj ook bij ondernemen: “Het is elke dag een feest.”  En natuurlijk kun je je verliezen bij het ondernemen. “Want je kunt rustig 80 uur per week aan je marketing besteden, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.” Amanj blockt daarom bewust tijd per activiteit in zijn agenda, om zo effectief om te gaan met de tijd die hij heeft. Doorgroeien als ondernemer Amanj leerde van de projecten met zijn allereerste eigen bedrijf dat 1 goede klant genoeg is, om met je bedrijf door te groeien. En van een bedrijf dat een tastbaar ontwerp levert groeide Amanj door naar ondernemer van een bedrijf wat zich meer richt op consultancy en bedrijven adviseert en helpt bij gerichte groei. Focus is daarbij belangrijk. De laatste jaren heeft Amanj heeft geleerd een bouwer te zijn, iets te creëren uit niets. Nu de basis heel solide is, kan hij ook meer uitproberen. Meer spelen met ideeën. En wil hij weer een nieuwe volgende stap maken in het ondernemerschap. Amanj over opnieuw beginnen Waar begin je, als je opnieuw moet beginnen? Amanj zou je aanraden om: “ Stel je onderzoekend op” “ Leer een nieuwe situatie te begrijpen” “ Creëer een stabiele financiële basis ” “ Probeer het eerst ” “ Denk ook in alternatieven en nieuwe scenario's ” “ Sta open naar anderen, ga naar meet/ups of andere sociale verzamelplekken ” “ Verzamel een aantal goede mensen om je heen ” “ Blijf investeren in jezelf ” Amanj zijn verhaal van opnieuw beginnen is er een waarbij endless repetition, leren van mentoren, leren uit boeken, leren door vooral te doen en je te mengen in de community centraal staat. Een verhaal waarbij de menselijke kracht en drang naar groei doorklinkt als sleutel voor zijn succes.