Bedrijven lanceren eigen podcast-productie en aanbod


Bestaande en nieuwe bedrijven hebben hun voelsprieten op volle toeren en realiseren dat grotere stappen in de podcastsindustrie van cruciaal belang zijn. Podcasts worden massaal geproduceerd, maar de makers lanceren hun werk op veelal hetzelfde platform. Spotify is het collectief synoniem geworden voor de vraag ‘waar is je podcast te beluisteren’? Steeds meer bedrijven lanceren daarom een eigen audioplatform. Zo zijn hun eigen podcasts en eventuele radio-uitzendingen te beluisteren via één app om hun luisteraars beter te bedienen.

Podcast platformen

Een eigen platform voor je podcasts wordt gebruikt om je identiteit als maker en/of bedrijf te waarborgen. Maar er zit veel meer achter. Eenvoud voor de luisteraars, het tegengaan van concurrentie en een commercieel belang. Deze drie bedrijven zijn koploper in innovatie binnen de podcastindustrie. Hieronder vind je eigen platformen, check ons andere artikel voor de beste podcast streaming apps.

NPO Luister

De NPO lanceerden vorig jaar zijn eigen podcastplatform: NPO Luister. Alle podcasts en publieke radiostations zijn te vinden in hun eigen app. Dit dient te zorgen voor ‘een betere vindbaarheid van al het audio-aanbod van de publieke omroep’. De NPO zegt in het competitieve audiolandschap bewust in te blijven inzetten op haar ‘sterke en herkenbare merken’. Commercieel belang is hier niet meteen aan de orde – want: publieke omroep. Maar dat ook NPO een geheel eigen platform ontwikkelt laat zien dat ze zich deels willen loskoppelen van de grote tech bedrijven zoals Spotify.

Poldervariant van Spotify

Talpa Network heeft ook een soortgelijk platform. John de Mol en MediaMarkt lanceerde een paar jaar gelden de Nederlandse Spotify, genaamd Juke. Directeur Patrick Goldsteen mikt op mensen die nog geen muziek streamen en graag naar artiesten van eigen bodem luisteren. Met deze nieuwe muziekstreamingdienst willen ze er voor iedereen zijn die graag radio luistert én het aanbod van streaming (non-stop) muziek en podcasting wil ontdekken.

Productiehuis

NRC gaat een stapje verder en nam deze week het hef in eigen handen. Naast een eigen website en app, komt de uitgeverij met een eigen productiehuis voor podcasts. Met de naam ‘Audiohuis’ lanceert NRC daarom een eigen audiotak waarin ze hun eigen podcasts plus die van anderen willen gaan uitgeven. 

NRC wil dé bestemming en autoriteit in podcasts worden en zijn koploper met dit nieuwste initiatief. Ze willen hierdoor weerstand bieden tegen de grote tech bedrijven die veel podcastplatforms in handen hebben. “Met de overname van Sublime hebben we productie en distributie in huis gehaald om ook voor onze adverteerders de beste podcasts te maken die het beluisteren waard zijn”, vertelt de commercieel directeur van NRC in een interview. Het is dus niet enkel een keuze om je authenticiteit en identiteit te waarborgen, er zit ook een andere gedachten achter: commercieel belang. 

Podhub

Handig, al deze bedrijven die een eigen app en/of platform beginnen voor hun eigen producties. Maar hoe fijn is een specifieke website met een collectief aan podcastaanbod? Een website waar je alle podcasts kan vinden, met ook nog eens tips en diepte-artikelen over de makers en achtergrond van de podcast. Zo hoef je niet te switchen van apps, maar vind je op enkel een platform alle podcasts. Zeiden we podhub.nl

Investeren

Dat de populariteit van de podcast blijft groeien weten we allemaal – maar voor de makers is het nog altijd een grote zoektocht naar het vinden van de beste manier om er iets mee te verdienen. De mogelijkheden zijn zoals adverteren, sponsoren en een bijdragen vragen aan de luisteraars – maar deze opties blijken in de uitvoering toch niet zo eenvoudig te zijn. Commercieel directeur NRC vertelt in het interview ‘hevig te investeren’ in de podcasting. “Niet alleen als het gaat om het brengen van de beste content, ook als het gaat om distributie en het generen van inkomsten genereren.” 

Bron Spreekbuis | Radiofreak

Auteur
Sien
En, wat vind je ervan?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ook interessant

Podcasts met Theo Maassen

Theo Maassen is bekend als cabaretier met zijn kenmerkende harde humor en maatschappijkritiek. In zijn shows keren de thema’s hypocrisie...